Blog

zondag 17 januari 2021

VRAAG ALLES AAN ARNOLD! DEEL 3

Alles wat je altijd al wilde weten over Bluegrass maar nooit durfde te vragen!

Vol trots publiceren wij Deel 3 en tevens (voorlopig) het laatste deel van: Vraag alles aan Arnold! Veel lees plezier!

 

Jammer dat er zoveel minder optredens zijn, maar we hopen wel jullie weer te zien in Rotterdam in 2021. De vraag van mij is: hoe was jullie samenwerking met Tim Knol en hoe liep de verkoop van de CD? En komen er nog meer van deze projecten, zoals met Cor Sanne? Ik heb jullie gemist, daar er niet in mijn buurt werd opgetreden, maar was er graag bij geweest en eventueel een interview gedaan. Is dat ooit mogelijk?
- Fred vd Vaart (column schrijver voor een country online blad Country Magazine Europe).

 

Beste Fred,

Dank voor je vraag, en ja, dat is zeker jammer dat er zoveel minder optredens zijn. Zoals je misschien weet zijn wij beroepsmuzikanten, dus het torpederen van de culturele sector in Nederland gaat dus niet geheel onopgemerkt aan ons voorbij.

 

De samenwerking met Tim Knol verliep bijzonder voorspoedig. Tim kende ons al vanaf dat hij ons voor het eerst zag optreden. Wij begeleidden toen Chris Hillman en Herb Pedersen en Tim was toen een 11 jaar oude toeschouwer. Een paar jaar later speelden we in zijn toenmalige woonplaats Hoorn en Tim, inmiddels 15 of 16 kwam ons opzoeken. In de pauze maakten we een gezellig praatje en ik vond het opvallend hoe breed hij georiënteerd was (en is) qua muzikale belangstelling. En dat ook nog voor zo'n jong jochie! Toen hij vertelde dat hij zelf ook zong, nodigden we hem natuurlijk uit op het podium. Een paar jaar daarna werd Tim nationaal bekend met zijn eerste alom geroemde album. We begonnen hem hier en daar tegen het lijf te lopen in clubs en op festivals, wat menigmaal resulteerde in een gezellige jamsessie. Tim sprak toen de wens uit ooit een bluegrass plaat met ons te willen maken. Onze eerste samenwerking in de studio was voor ons 25-jarige jubileum album 'Grassified', waarop we diverse bevriende Nederlandse collega's begeleiden met een nummer van henzelf, op onze manier geïnterpreteerd en gespeeld. In 2018 begonnen dan toch echt de voorbereidingen voor ons gezamenlijke album 'Happy Hour'. Ik ging een aantal keer langs bij Tim op z'n boot in Amsterdam, en daar schreven we samen de meeste nummers. We namen ze op in de MI5 studio te Hoorn, waar Tim zelf medebeheerder van is, en brachten het uit op Tim's kersverse nieuwe label, 'I Love my Label' geheten. Aanvankelijk maakten we het om 'wat te verkopen te hebben' tijdens optredens, maar al gauw werd Happy Hour flink opgepikt door de media, wat resulteerde in heel wat aandacht in de vorm van artikelen in bladen en kranten, airplay en radio- en tv-optredens. Het album bereikte zelfs de nationale album charts en kwam tevens binnen op nummer 1 in de nationale Vinyl Top 33. Vele succesvolle optredens volgden en ware het niet dat alles wegens corona stilgelegd is, dan waren we nu nóg volop aan de gang geweest.

Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van een live album, met nummers die opgenomen zijn tijdens onze Happy Hour clubtour. Ook is er intussen weer een plaat van ons uitgekomen die hoort bij het boek 'Creek Country' van Erik Kriek. En verder zijn de voorbereidingen voor onze theatertour ook nog in volle gang. Ook hebben we het al gehad over een tweede studio album met Tim. Dus voorlopig zijn we nog lang niet uitgespeeld met Tim! Dat komt goed uit, want we kunnen het ook buiten de muziek bijzonder goed vinden met elkaar.

 

Het project 'Grand Old Country' waar we met Cor Sanne onderdeel van zijn, dat loopt ook nog altijd door. We hebben al een mooie reis langs diverse theaters en schouwburgen mogen maken hiermee, en er wordt al gepland voor het vervolg daarop. Of we ook bij jou in de buurt zullen komen hiermee durf ik nu nog niet te zeggen. Maar zodra één en ander definitief is, kun je dat vinden op onze website www,bluegrassboogiemen.nl. Ik hoop je dan ooit eens te treffen en wellicht een interview met je te doen Fred!

 

Wat is qua roots de link tussen bluegrass en Nederland? - John Blok.

 

Ha John,

Dankjewel voor je vraag. Qua naam kan ik kort zijn; bluegrass is het type gras waarnaar de staat Kentucky 'The Blue Grass State' vernoemd is, en waarnaar Bill Monroe (zelf uit Kentucky afkomstig) weer zijn band 'The Blue Grass Boys' vernoemde en waaraan uiteindelijk dus het genre de titel te danken heeft. Welnu, dit type gras heette oorspronkelijk 'Dutch Grass'. 

 

Een andere link is het feit dat Bill Monroe z'n familie van moederskant (tevens de muzikale kant van zijn familie) van Nederlandse komaf is. Vandiver is hun naam en dat is naar alle waarschijnlijkheid een verbastering van Van de(r) Veer. Vandaar ook dat wij ons label 'Vandiver Records' noemden, ter ere van het Nederlandse aandeel in de totstandkoming van deze muziek. Monroe bezong zijn oom Pendleton Vandiver overigens in één van de bekendste bluegrass nummers 'Uncle Pen'. Bill was namelijk erg beïnvloed door Pen's fiddle spel, een stijl die we vandaag de dag 'Old-Time' of 'Fiddle and Banjo'-muziek noemen. Bill begeleidde toen hij jong was zijn oom tijdens diens optredens, en toen Bill's ouders allebei overleden waren, heeft hij een poos gewoond bij Pendleton en leerde veel van hem. Uncle Pen Vandiver is dus van grote invloed geweest wat betreft de roots van Bill Monroe's muziek (en dus bluegrass muziek). 

 

Wat is het verschil tussen viool en fiddle? - Binnengekomen via twitter, van ene ‘Spiegels ASS ‘(ware naam niet bekend).

 

Dankjewel voor je vraag! Wat is het verschil tussen viool en fiddle? Tijdens optredens placht ik hierop te antwoorden dat viool vaak heel erg mooi kan zijn. Dat is natuurlijk grappig bedoeld, want niks is mooier dan een stevig potje old-time fiddling, wat mij betreft. Maar voor de ongeoefende luisteraar kan één en ander soms als wat ontoegankelijk ervaren worden vanwege de rauwheid en alle bijgeluiden van het gezaag en geknars wat met deze stijl gepaard kan gaan. Ook gaat het in old-time fiddling voornamelijk om het ritme en kan kan er weleens iets minder gefocust worden op de zuiverheid van het spel, waardoor het voor sommige mensen als vals kan worden ervaren. Voor anderen maakt die spanning het juist veel meer exciting dan wanneer er volledig binnen de lijntjes gekleurd wordt. Afijn, ieder zijn/haar meug dus. 

 

Maar om even verder in te gaan op het verschil tussen fiddle en viool; het instrument, de viool of de fiddle, dat is hetzelfde. Het gaat voornamelijk om de stijl van spelen. De term fiddle wordt voornamelijk gebezigd in folk-, country-, cajun, old-time en bluegrass muziek en aanverwanten. Het is overigens wél zo dat de kam van de viool of fiddle voor de genoemde stijlen vaak wat afgevlakt wordt, teneinde het spelen op twee snaren tegelijk te vergemakkelijken. Als daarbij één van de snaren 'open' (dus niet bespeeld) aangestreken wordt, dan kan die open snaar fungeren als een zogenaamde drone-toon, terwijl er op een andere snaar een melodie gespeeld wordt. Dit principe is duidelijk hoorbaar in bijvoorbeeld doedelzakmuziek, waarbij er constant één toon is die gedurende het hele stuk de basis legt voor de melodie die er overheen klinkt. Met de fiddle wordt een vergelijkbaar effect bewerkstelligd door die open snaar constant mee te laten klinken. Wanneer beide aangestreken snaren ook bespeeld worden, dan spreekt men van 'double stops'; een zeer moeilijke techniek die veel in country- en bluegrass muziek gebezigd wordt. Maar ook de vijfde (halve) snaar van de vijfsnarige banjo geeft dat drone-toon effect, doordat deze constant door middel van 'three finger-roll'-patronen (in bluegrass muziek) of de clawhammer-, of frailing-, of dropthumb stijl (in old-time muziek) door de melodie heen blijft klinken. 

 

Volgens de overlevering is het zo dat in het verleden, toen men vaak thuis dansavonden organiseerde en er live old-time muziek gespeeld werd ter begeleiding (begin vorige eeuw in de VS en wellicht daarvoor ook), dat die tunes soms wel urenlang door konden gaan. Het langdurige dansen gepaard gaande met al het drone-toon geweld en een doordravende beat van de muziek, kon een soort trance-achtige uitwerking hebben op de dansers. Zeg maar zoals wat er tegenwoordig gebeurt tijdens Dance-muziek events. Alleen betwijfel ik of er toen al dergelijke pilletjes in omloop waren. Zelfgestookte whiskey daarentegen.

 

Is bluegrass muziek verwant aan cajunmuziek? - Johan Meppelink

Dank voor je vraag Johan,

Er zijn wel overeenkomsten tussen cajun en bluegrass. Het betreft in beide gevallen natuurlijk een van oorsprong Amerikaanse vorm van volksmuziek. Ook speelde in beide stijlen de fiddle een belangrijke rol in de totstandkoming. Qua regio's, waar de stijlen ontstaan zijn, is er echter nogal een verschil. Cajun wordt voornamelijk geassocieerd met Louisiana en bluegrass voornamelijk met de regio Kentucky, North Carolina, Virginia en Tennessee. Een ander groot verschil is dat in cajunmuziek vaak in het Frans gezongen wordt. Het instrumentarium is ook nogal verschillend, maar in beide stijlen is de fiddle prominent aanwezig, althans, oorspronkelijk dan. En wellicht het meest belangrijk in deze is dat cajun nogal anders klinkt dan bluegrass; dus niet alleen qua instrumentarium en de taal waarin gezongen wordt, maar vooral ook qua ritme. 

Wat wellicht leuk te weten is, is dat één van de bekendste vertolkers van cajunmuziek, Doug Kershaw, ooit wél in de band van Bill Monroe heeft gezeten. Niet als vast lid, maar wel als gitarist tijdens de opnamen van o.a. het nummer 'Sally Jo'.  Dus ik zou zeggen dat cajun en bluegrass wél verwant zijn, maar tegelijkertijd erg verschillend.