Blog

vrijdag 14 mei 2021 10:05

Bluegrass Generations

De Avonturiers - 4e Generatie - door Owen Schinkel

We kijken in dit laatste deel van het vierluik over bluegrassgeschiedenis naar de periode van 2005 tot het heden. Tijdens het samenstellen van de playlist over deze generatie viel het me op dat generatie Y de meerderheid heeft wanneer we kijken naar de leeftijd van de artiesten. We hebben dus te maken met een generatie muzikanten die opgroeide met moderne technologie. En dan doel ik met name op het internet. Het gemak waarmee instructiemateriaal en nieuwe muziek gevonden kon worden was ongeëvenaard. Het resultaat hiervan zien we terug in de aangename mengelmoes dat het genre is geworden anno 2021. De eerste groep die genoemd moet worden is de Punch Brothers. Als het goed is, heb je kennis gemaakt met mandolinist Chris Thile in het vorige artikel over de derde generatie bluegrass muziek. Chris vormt samen met Noam Pikelny op banjo, Paul Kowert op bass, Chris Eldridge op gitaar en Gabe Witcher op fiddle de meest recente line-up van de Punch Brothers. Deze band heeft de sluisdeuren open gezet voor een jonge generatie bluegrass muzikanten die zich niet persé konden vinden in de traditionele klanken van bluegrass muziek maar toch verliefd waren op de instrumentatie. Deze generatie is gaan experimenteren om te kijken hoever het genre gebogen kon worden zonder te breken. De avonturiers van het genre zijn geboren en doen het genre schudden op zijn grondvesten. 

 

Voor dit laatste stuk is Laurens Joensen zo vriendelijk om de tijd te nemen om zijn kennis over de vierde generatie bluegrass met ons te delen. Laurens is een multi-instrumentalist maar vindt zichzelf vooral een gitarist. Hij is onderdeel van de progressieve Nederlandse bluegrass groep Steam Power. Deze vierkoppige band bestaat naast Laurens uit Joost van Es op fiddle, Janos Koolen op mandoline en Fay Lovsky op bass. Wanneer Laurens zich buigt over de vraag welke bluegrass artiest volgens hem toonaangevend is geweest in de laatste 20 jaar is de naam Chris Thile het eerste wat hem te binnen schiet. In 2012 had Laurens het genoegen om op het RockyGrass festival in Colorado de Punch Brothers met Chris Thile te mogen aanschouwen. Deze festivalervaring heeft een indruk op Laurens gemaakt die hem telkens opnieuw roert wanneer hij eraan terugdenkt. Tevens waren de Sam Bush Band, Bela Fleck, Dr. Ralph Stanley, Peter Rowan, The Travelin’ McCourys en Bobby Osborne onderdeel van de line up dat jaar. De dag waarop Laurens terugkeerde met het vliegtuig en het betonnen landschap rondom Schiphol zag, realiseerde hij dat hij muziek had gezien en gehoord die hem voor eeuwig zou gaan inspireren. 

  

 

The Punch Brothers - Raining at Sunset 

Naast de moderne bluegrass klanken van groepen zoals de Punch Brothers zien we ook een grote neo-traditionele beweging ontstaan in de laatste tien jaar met bands die de eerste generatie bluegrass proberen te revampen. Bands zoals de The Earls of Leicester en Po' Ramblin' Boys omarmen de muziek van Flatt & Scruggs en de Stanley Brothers. Laurens voegt toe dat we in Nederland natuurlijk ook een ontzettend goede groep hebben die deze traditie voortzet. We hebben het natuurlijk over de Blue Grass Boogiemen met Aart Schroevers, Arnold Lasseur, Bart Van Strien en Robert Jan Kanis. Maar ook artiesten zoals Billy Strings omarmen traditionele bluegrass muziek. Billy bracht gedurende de 2020 IBMA awards show een ode aan eerste generatie bluegrass held Larry Sparks. Billy geeft toe veel inspiratie te hebben gekregen van het luisteren naar eerste en tweede generatie bluegrass muziek. In Maart 2021 wist Billy een grammy te winnen met zijn album Home. Laurens voegt hieraan toe dat we ook Doc Watson niet mogen vergeten. Doc is een grote inspiratie voor Billy geweest. Laurens zelf geeft gitaarles aan studenten die meer over bluegrass gitaarspel willen weten. Dit zijn regelmatig studenten die geïnspireerd zijn door Billy Strings, maar zodra je in de gitaarstijl van Billy Strings duikt kom je al heel snel de muziek van eerste generatie gitaar pionier Doc Watson tegen.

 

Del McCoury Band with Billy Strings - Can’t You Hear Me Calling 

Naast dat we de afgelopen 50 jaar het genre bluegrass in zijn geheel hebben zien ontwikkelen zien we ook dat de avonturiers van vandaag de grenzen opnieuw blijven testen. Een paar artiesten die dit doen zijn mandolinist Sierra Hull, en gitarist Molly Tuttle. Beide muzikanten hebben in 2018 een International Bluegrass Music Association prijs in de wacht gesleept voor hun kennis en kunde op hun instrument. En zowel Sierra als Molly zijn opgegroeid met traditionele bluegrass. Beide artiesten verleggen echter hun muzikale grenzen in hun meest recente werk en kruisen zich met pop/rock fundamenten om de luisteraar te verrassen. We hebben dit soort transities natuurlijk ook in de vorige bluegrass generaties gezien. Maar met de snelheid, souplesse en vrijmoedigheid waarmee Molly en Sierra dit uitvoeren is nog niet eerder kennis gemaakt. Laurens vermoedt dat Sierra veel inspiratie heeft gekregen van bijvoorbeeld Chris Thile die als mandolinist veel andere vormen van muziek is gaan verkennen op jonge leeftijd. Thile bracht in 2013 een album uit met Bach sonates en partita's. En Laurens vermoedt dat Molly’s thuisgrond een grote rol speelt in de ontwikkeling van haar muzikale zoektocht. Molly is opgegroeid in de San Francisco Bay regio van de staat Californië, een progressieve broedplaats van muzikale pioniers. Tweede generatie bluegrass pionier David Grisman is ook afkomstig uit diezelfde San Francisco regio. Maar één ding hebben zowel Molly als Sierra gemeen, wanneer ze traditionele bluegrass muziek aan hun publiek willen laten horen kunnen ze dat als geen ander. 

 

Molly Tuttle, Sierra Hull, Sarah Jarosz - Salt Creek 

We zien dus in deze vierde generatie een breed spectrum aan interpretaties van het genre. We kunnen wel zeggen dat de Earls of Leicester en de Punch Brothers tegenpolen van elkaar zijn, maar er zitten natuurlijk ook een hele hoop artiesten tussen deze twee in. Vaak hebben de muzikanten die daartussen vallen één ding gemeen, en dat is liefde, passie en kennis van de vorige generaties bluegrass muziek. Als je nou een album pakt van de Infamous Stringdusters of de laatste single van de Steep Canyon Rangers beluistert, je hoort aan de muzikaliteit dat er kennis en inspiratie in huis is van bluegrass iconen uit voorgaande generaties. Er is geen enkele bluegrass fiddle speler die geen Paul Warren, Kenny Baker, of Vasser Clements fiddle lick kan spelen. Hetzelfde geldt voor de banjoisten, elke bluegrass banjoist heeft wel iets geleerd van de speelstijl van  Earl Scruggs, J.D. Crow, Ralph Stanley of Sonny Osborne

 

The Infamous Stringdusters - I'm Head Over Heels In Love 

De playlist voor dit artikel is zeer gevarieerd, je zal klanken horen die je doen terugdenken aan de eerste generatie. Maar je zult ook songs horen waarvan je niet eens wist dat die gecategoriseerd worden als zijnde bluegrass muziek. Maar alles in deze lijst is uitgebracht in de laatste 20 jaar. Laurens voegde de volgende nummers toe aan de playlist om te laten zien hoe gevarieerd het genre bluegrass kan zijn; Passepied (Debussy) van de Punch Brothers, Wheel Hoss door Noam Pikelny, Same Ol' River van Sam Bush en tot slot Hobson's Choice van Steam Power. Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd om nog dieper in bluegrass muziek te duiken. En één ding is zeker; het maakt niet uit hoever het genre gerekt gaat worden. De historie is goed gedocumenteerd en zal altijd aanwezig zijn in het achterhoofd van de bluegrass muzikanten vandaag. Mocht je de voorgaande delen van dit vierluik gemist hebben geen ramp, de links staan hieronder.  

 

Deel 1 - De Pioniers, met Bruno van Hoek

Deel 2 - De Vernieuwers, met Ralph Schut

Deel 3 - De Conservators, met Floris de Vries

Spotify playlist van de vierde generatie avonturiers