De schoolband

 

Traditiegetrouw openen de bluegrassbands van basisscholen Juliana en Quadratum het Rotterdam Bluegrass Festival. Na maanden oefenen betreden leerlingen uit het Oude Noorden het hoofdpodium om het festival officieel af te trappen.

Wat begon als een klein initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het festival. Toen Rotterdam Bluegrass Festival in 2009 startte op het Pijnackerplein, werd bewust gezocht naar manieren om kinderen uit de buurt actief bij het evenement te betrekken. Zo ontstonden workshops op school en kennismakingen met live bluegrassmuziek. Al snel groeide het idee om kinderen niet alleen naar muziek te laten luisteren, maar ook zelf muziek te laten maken.

Wat begon met ukelele-workshops is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig educatief traject. Jaarlijks krijgen leerlingen van Juliana en Quadratum enkele maanden muziekles van professionele bluegrassmuzikanten. Samen leren zij instrumenten bespelen, repeteren ze als band en werken ze toe naar een gezamenlijk optreden.

Voor veel kinderen in het Oude Noorden is dit een unieke kans om actief kennis te maken met muziekonderwijs. Het optreden op het festival vormt de feestelijke afsluiting van het traject. Op het podium laten de leerlingen niet alleen hun muzikale talenten zien, maar ook de creativiteit en diversiteit van de wijk. Zo groeien zij van toeschouwer uit tot deelnemer en misschien zelfs tot de volgende generatie Rotterdamse bluegrassmuzikanten.