Blog

maandag 16 november 2020

VRAAG ALLES AAN ARNOLD! DEEL 1

Alles wat je altijd al wilde weten over Bluegrass maar nooit durfde te vragen!

 

 

Ik ben benieuwd of jij een ideale samenstelling hebt voor een bluegrass band in het algemeen. Je kunt ook denken aan een minimale of juist maximale samenstelling.
Ik luister erg graag naar de instrumenten en meerstemmigheid van jullie met Tim Knol. Ik heb niet zoveel ervaring met bluegrass muziek. Heb je misschien andere voorbeelden van goede bluegrass muzikanten?
- Henk Houwers

 

Beste Henk,

Fijn te horen dat je zo van onze muziek geniet! Dat doet me bijzonder veel deugd!
Wat de ideale samenstelling van een bluegrass band zou zijn, dat is wat mij betreft tot op zekere hoogte aan de betreffende muzikanten zelf. Het akoestische karakter van de muziek zou ik persoonlijk in ieder geval wel in ere houden. Wat we nu beschouwen als de blauwdruk van een bluegrass band, is de samenstelling die Bill Monroe (de 'Father of Blue Grass') bij elkaar had bedacht voor zijn band de 'Blue Grass Boys' (waar uiteindelijk het genre naar vernoemd is) in 1945, te weten mandoline (Bill Monroe zelf), vijfsnarige banjo (Earl Scruggs), viool, in deze muziek fiddle genoemd (Chubby Wise), akoestische gitaar (Lester Flatt) en contrabas (Howard Watts). Lester Flatt en Earl Scruggs zijn na hun vertrek uit de Blue Grass Boys erg succesvol geweest met hun eigen band 'Flatt & Scruggs and the Foggy Mountain Boys'. Zij hadden de dobro (resonator gitaar die als een steelgitaar bespeeld werd door Josh Graves) toegevoegd aan de line up van hun groep. Dit instrument is daardoor ook onderdeel geworden van het bluegrass instrumentarium. Ook zijn er samenstellingen met meerdere fiddles en ook percussie (meestal enkel een snaredrum) is al te horen in deze muziek sinds de jaren '50 van de vorige eeuw. Daarnaast is natuurlijk de zang een belangrijk onderdeel van bluegrass. Naast de leadzang zijn vaak twee-, drie-, vier- en soms vijfstemmige harmonieën te horen. Niet alle bluegrass bands hanteren overigens de volledige bezetting. Er zijn veel bands die bijvoorbeeld zonder fiddle en/of zonder dobro spelen. Banjo, mandoline, gitaar en (contra) bas zijn in ieder geval meestal wél van de partij.

Wat voorbeelden van goede bluegrass muzikanten betreft, hier een rijtje namen van artiesten waar ik het meest naar geluisterd heb:

-Bill Monroe and his Blue Grass Boys
-Lester Flatt & Earl Scruggs and the Foggy Mountain Boys
-Jimmy Martin and the Sunny Mountain Boys
-The Stanley Brothers and the Clinch Mountain Boys
-The Osborne Brothers
-Jim and Jesse and the Virginia Boys
-Don Reno and Red Smiley and the Tennessee Cutups

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg heb kunnen helpen Henk. Veel plezier met de muziek!

 

 

Waar komt de naam bluegrass vandaan?
- Ron Roosemalen

 

Beste Ron,

Dank voor je vraag. De naam bluegrass komt van de naam die Bill Monroe gaf aan zijn band de 'Blue Grass Boys'. Monroe komt uit de staat Kentucky en in de VS hebben alle staten een bijnaam. Zo is Texas bijvoorbeeld de 'Lone Star State' en Tennessee is de 'Voluntueer State'. Kentucky kreeg de naam 'Blue Grass State', omdat in delen van Kentucky het gras een blauwe gloed zou hebben. Dit type gras noemde men daarvoor overigens 'Dutch Grass' (maar tegenwoordig wordt daar doorgaans iets heel anders mee bedoeld). Toen Bill Monroe, die al sinds 1939 lid was van de cast van de 'Grand Ole Opry' (een zeer populair radioprogramma in de VS) en al heel beroemd was, met de toevoeging van Earl Scruggs en zijn banjo ten tonele trad in december 1945, sloeg deze destijds compleet nieuwe sound in als een bom. Het duurde niet lang voordat anderen deze stijl gingen imiteren, wat leidde tot het ontstaan van het genre. Wanneer radio deejays muziek in deze stijl draaiden, noemden ze het vaak bluegrass music, verwijzende naar Bill Monroe z'n band. Die term is dus blijven hangen en daarom wordt deze muziek vandaag de dag wereldwijd nog steeds bluegrass genoemd.

 

Hoe komt het dat je zo vreselijk snel bent op je instrument, wat ik superknap vind en dat je dan ook je tong die je erbij uitsteekt, geweldig!
-Sannie Hoogervorst.

 

Beste Sannie,

Dank je voor je vraag en fijn te horen dat mijn inspanningen je kunnen bekoren! Eerst het belangrijke deel van je vraag...tja, hoe komt het dat ik mijn tong erbij uitsteek? Dat doe ik in ieder geval niet expres en kan derhalve helaas niet als een verworven talent gerekend worden. Wanneer ik me inspan gebeurt dat meestal vanzelf.

En hoe het komt dat ik zo snel speel? Waarschijnlijk doordat ik altijd met platen van Bill Monroe meespeelde thuis, toen ik ermee begon. Die muziek was (en is) voor mij zo energiek en overdonderend, dat wanneer ik dan iets ervan probeer te reproduceren zonder met die platen mee te spelen, ik die energie blijkbaar vertaal naar snelheid. Ik wil beslist niet zeggen dat sneller altijd beter is, maar dat is blijkbaar mijn onderbewuste interpretatie ervan en zo komt het er dan uit. Het klinkt dan vaak ook flink hard qua volume omdat ik alles erin stop wat ik heb. Dat vergt een bepaalde intensiteit, waarbij ik alles loslaat en in het diepe spring als het ware. Altijd weer een uitdaging hoor, wat het ook lekker spannend houdt. Echter, het kan ook gewoon komen doordat 'Wie niet slim is moet snel zijn' mijn motto is.

 

 

Wat is de grootste bluegrass-hit die ik/wij zouden moeten kennen? Of welke bekende hit benadert deze muziekstijl het meest? Vóór Tim Knol had ik er nog nooit van gehoord haha.
-Yvonne Boer

 

Ha Yvonne,

Dankjewel voor je vraag. Je bent zéker niet de enige voor wie dat geldt hoor; met Tim hebben we weer een geheel nieuw publiek weten te bereiken, waarvan velen nog niet bekend waren met het genre. Hartstikke mooi dus; want wat is er nou mooier dan het verbreden van je horizon?

Maar wat de grootste bluegrass-hit is, daarop zou ik op dit moment waarschijnlijk het nummer 'Man of constant sorrow' uit de film 'O brother where art thou?' antwoorden. Bluegrass heeft dankzij film en tv een paar momenten gekend waardoor deze muziek op grotere schaal bekendheid kreeg. Dat was aanvankelijk door de populaire Amerikaanse tv-serie 'The Beverly Hillbillies', waarvoor muziek van Flatt & Scruggs gebruikt werd, met als meest bekende nummer 'The ballad of Jed Clampett' dat als openingsthema fungeerde voor de serie. Daarna door het nummer 'Foggy Mountain breakdown', ook van Flatt and Scruggs, wat gebruikt werd in de film 'Bonnie and Clyde'. Vervolgens werd het instrumentale nummer 'Dueling banjos' zeer bekend door de film 'Deliverance'. Tenslotte dus het nummer 'Man of constant sorrow' uit de film 'O brother where art thou?'.

Het bekendste nummer van de vader van de bluegrass Bill Monroe is 'Blue moon of Kentucky'. Dat is namelijk voor velen een bekend nummer doordat Elvis Presley het opnam voor zijn eerste officiële single op het befaamde label Sun Records. Maar het is talloze malen gecoverd door diverse artiesten en waarschijnlijk derhalve één van de bekendste bluegrass nummers.

 

Heb je ook brandende bluegrass vragen aan Arnold? Stuur deze dan op naar arnold@bluegrassfestival.nl