Randprogrammering

MaMiMa

MaMiMa

NIEUW: MAMiMA Cross-over

Muziek uit Afrika kwam in de VS aan land in New Orleans, waar een oerknal van muziek plaatsvond. De schokgolven deinden door naar Europa en via de Maas stroomden zij door Rotterdam naar het Pijnackerplein. Het Rotterdam Bluegrass Festival zet met het MAMiMA-programma de sluizen open om ze het publiek te doen bereiken.

MAMiMA staat voor Mali, Mississippi, Maas en symboliseert een bijzonder, transatlantisch en intercontinentaal cross-over project waarbij vernieuwing een hoofdrol speelt. Artiesten uit Rotterdam en Nederland uit verschillende tradities worden op uitnodiging van het RBF gevraagd om gezamenlijk de grenzen tussen hun genres te verkennen en het resultaat te presenteren op het festival. Eerder werden Kaapverdiaanse muzikanten gekoppeld aan de band No Blues, met muzikanten uit Nederland en Afrika, en werd de hiphopformatie Delikt Bluegrass band de Leadbeaters.


Voor de editie 2022 heeft het festival twee cross-overs gestart:

Khorshid Dadbeh & Maurice van Hoek

Tanbour, Tar en Setar, in onze muziekcultuur kom je er zelden mee in aanraking, maar de Iraanse Khorshid Dadbeh bespeelt deze bijzondere snaarinstrumenten uit haar vaderland alsof ze dat al haar hele leven doet. Wat in feite ook zo is: Dadbeh (1995) heeft er al op jonge leeftijd een imposante carrière op zitten en toerde met het Shams ensemble de wereld rond. Ze groeide op in een artistieke familie en begon haar muzikale reis door Setar te spelen met haar vader. Samen met haar broer richtte ze in 2012 het Collective Janousz op, vernoemd naar de artiestennaam van hun in eigen land beroemde opa. Inmiddels heeft ze haar master behaald aan het Rotterdamse Codarts en volgt ze daar de studie Muziekeducatie. Ook de Nederlandse Maurice van Hoek heeft aan dit conservatorium een opleiding gevolgd en is uitgegroeid tot een van de beste rootsmuzikanten die ons land kent. Hij opereert als singer-songwriter onder eigen naam, maar speelt ook in bluegrasscollectief The Switchbacks (ook te zien op RBF), waarin hij laat zien een begenadigd fingerpicker te zijn. Als co-writer en muzikale rechterhand voor onder andere Douwe Bob stelt hij zijn skills ook ter beschikking aan andere artiesten. Op het Rotterdam Bluegrass Festival gaat hij in het kader van het MAMiMA-project de samenwerking aan met Khorshid Dadbeh. Dat belooft een bijzondere samensmelting van Westerse rootsmuziek en oorspronkelijke muziek uit het Midden-Oosten.

Tijd: vrijdag 24 juni van 20:45 tot 21:15 uur en zondag 26 juni van 16:30 tot 17:00 uur
Locatie: Brancoplein

Ntjam Rosie & Henhouse Prowlers

Het startpunt van Henhouse Prowlers is weliswaar traditionele bluegrass, en verdomd goed uitgevoerde ook, maar net zo makkelijk integreren ze muzikale invloeden uit Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Het kwartet uit Chicago beschouwt het als hun missie om mensen iets te leren en om ze te inspireren, met behulp van de universele taal die muziek heet. Een samenwerking in het kader van het MAMiMa-project met Ntjam Rosie is hen dan ook honderd procent toevertrouwd. De Rotterdamse en van oorsprong Kameroense heeft recent een volledig akoestisch album gemaakt, wat een mooi contrast vormt met haar eerdere albums waarop ze flink uitpakte met opnames in grote studio’s met veel muzikanten. Wat het extra bijzonder maakt is dat ze op ‘Home Cooking’ naast het Engels en Frans veel in het Bulu zingt, een taal die in een gedeelte van haar geboorteland wordt gesproken. Haar toch al veelzijdige stijl, een Afro-Europese melange van soul, jazz, folk, gospel en wereldmuziek krijgt in de samenwerking met Henhouse Prowlers nog een extra dimensie.

Ntjam Rosie (Solo)
Tijd: zaterdag 25 juni van 12:15 tot 13:00 uur
Locatie: Brancoplein

Ntjam Rosie & Henhouse Prowlers
Tijd: zaterdag 25 juni van 17:15 tot 17:45 uur
Locatie: Whiskybase podium Pijnackerplein